Polityka ochrony dzieci
- Cel
- Celem niniejszego dokumentu jest:
- ochrona dzieci oraz uświadamianie pracowników, współpracowników oraz personelu O MY MIND Gabinet Psychologiczny Elżbieta Żyłowska zwanej dalej: O MY MIND, na to jak ważne jest podejmowanie działań zmierzających do ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
- określenie i wskazanie zakresów obowiązków osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo dzieci w O MY MIND;
- podejmowanie odpowiedniej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci i/lub bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia nieletniego;
- respektowanie praw dziecka i ciągłe uczenie się personelu na temat przeciwdziałania oraz zapobiegania wyrządzania krzywdy dzieciom.
- Polityka ochrony dzieci jest częścią standardów i procedur wdrożonych w O MY MIND, które mają zapobiegać wyrządzaniu krzywdy dzieciom.
- Zarządzanie bezpieczeństwem dzieci jest pojęciem obejmującym zasady zarządzania systemem chroniącym dzieci oraz sposoby reagowania na krzywdę. Zapewnienie odpowiedniej wiedzy zarządzających i personelu O MY MIND w zakresie pojawiających się nowych zagrożeń jest kolejnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa.
- Zastosowanie niniejszej Polityki ochrony dzieci powinno zapewnić bezpieczeństwo dzieciom, a także ujednolicić procedury postępowania na wypadek zdarzenia.
- Polityka ochrony dzieci jest jednocześnie dokumentem określającym zadania osób funkcyjnych, pracowników oraz pracowników i współpracowników podmiotów trzecich, które na mocy zawartych umów mają kontakt z dziećmi.
- Celem niniejszego dokumentu jest:
- Zakres zastosowania
- Polityka ochrony dzieci obowiązuje od 15.02.2024 r. i stosują się do niej wszystkie osoby przebywające na terenie placówki.
- Polityka w swoim zakresie odnosi się personelu oraz dzieci.
- Dla skutecznej realizacji Polityki ochrony dzieci krzywdzonych zapewnia się:
- szkolenia w zakresie dbania o bezpieczeństwo dzieci,
- okresowe szacowanie ryzyka zagrożeń,
- kontrolę, monitoring i nadzór nad codziennym stosowaniem Polityki,
- monitorowanie zastosowanych środków ochrony dzieci,
- możliwość realizacji wytycznych zawartych w Ustawie z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw oraz Ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym,
- wdrożenie odpowiednich środków zapobiegawczych obniżających ryzyko zdarzenia,
- wdrożenie procedur szybkiego reagowania w przypadku wystąpienia podejrzenia krzywdzenia dziecka,
- regularne kontrolowanie oraz zgłaszanie odpowiednim służbą podejrzeń i/lub zaistniałych zdarzeń z udziałem dziecka.
- Definicje
- Krzywdzenie dziecka – każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa swobody i dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.
- Dziecko – każda osoba poniżej 18 roku życia.
- Interwencja prawna – zawiadomienie policji lub prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub zawiadomienie właściwego sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich o zagrożeniu dobra dziecka.
- Opiekun dziecka – rodzic/rodzice posiadający pełne prawa rodzicielskie lub opiekun prawny mający prawo do reprezentacji dziecka.
- Interwencja prawna na rzecz dziecka krzywdzonego – powiadomienie organów o krzywdzeniu dziecka, podejmowanie działań zgodnie z najlepszym interesem dziecka i współpracę służb zaangażowanych w ochronę dziecka krzywdzonego, zwane dalej „interwencja”.
Zgoda opiekuna – zgodę osoby uprawnionej do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego (rodzica, opiekuna prawnego) lub innej osoby uprawnionej do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu.
- Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- Pracownicy jednostki powinni posiadać wiedzę i w ramach wykonywania swoich obowiązków muszą zwracać uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, personel podejmuje rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia.
- Personel ma w obowiązku monitorować sytuację dziecka w trakcie jego wizyty poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami lub opiekunami prawnymi oraz instytucjami wspomagającymi ochronę tego dziecka.
- W przypadku stwierdzenia sytuacji krzywdzenia dziecka należy podjąć odpowiednie kroki i zapewnić mu pomoc. Pomoc ta może mieć formę bezpośredniej pomocy indywidualnej lub grupowej w placówce oraz w instytucjach, które posiadają odpowiednio wykształconą kadrę specjalistów zajmujących się wsparciem w zakresie ochrony przed krzywdzeniem, bez względu na płeć, narodowość, kolor skóry, wyznanie, poziom sprawności.
- Na udzielenie dziecku pomocy bezpośredniej rodzic lub opiekun prawny dziecka musi wyrazić zgodę.
- Wszelkie działania związane z kontaktem z dzieckiem muszą odbywać się z poszanowaniem prawa do ochrony prywatności tego dziecka.
- Personel powinien stosować zrozumiały język i dostosować się do indywidualnych potrzeb pacjenta. Brak klarownej i dostosowanej do wieku komunikacji z małoletnimi pacjentami lub ich opiekunami jest niedopuszczalny.
- Bezpieczne relację między personelem a dzieckiem.
- Personel zobowiązany jest dbać o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w O MY MIND.
- Niedopuszczalne jest naruszanie praw małoletniego pacjenta.
- Personel dba o to, aby pacjent był odpowiednio poinformowany o czynnościach, które będą wykonywane w trakcie wizyty. Dopuszczalna forma bezpośredniego kontaktu z dzieckiem oparta jest wyłącznie na poszanowaniu praw dziecka z zachowaniem jego intymności.
- Zaniedbywanie potrzeb medycznych małoletnich pacjentów, takie jak celowa odmowa udzielenia pomocy czy opieki, jest niedozwolone.
- W przypadku konieczności użycia siły (w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta), personel powinien przestrzegać zasad umiarkowania i zastosować środki adekwatne do sytuacji.
- Wizytę należy prowadzić w taki sposób, aby była dostosowywana do potrzeb dziecka, w szczególności jeżeli mowa o pacjentach z niepełnosprawnościami.
- Personel, który nie zgłasza przypadków podejrzenia nadużycia przemocy względem małoletnich, narusza zasady etyczne i prawne.
- Zabrania się nadużywać swoich uprawnień ani stosować procedur medycznych w sposób, który może wyrządzić szkodę małoletnim pacjentom.
- Placówka nie dopuszcza upokarzania i poniżania pacjentów oraz ich rodziców/opiekunów prawnych (takich jak agresja, przemoc fizyczna i psychiczna).
- Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.
- Personel zapoznany jest z procedurą wewnętrzną dotyczącą reagowania w przypadku stwierdzenia, że dziecko jest krzywdzone.
- Personel ma w obowiązku monitorować wszelkie sytuacje związane z możliwym zagrożeniem dla pacjentów.
- Wszelkie podejrzenia nieodpowiedniego traktowania dzieci są natychmiast rzetelnie badane.
- Środki ochrony są podejmowane niezwłocznie. Kierownictwo informuje rodziców/opiekunów o Polityce ochrony dzieci w placówce oraz współpracują z nimi w celu zapewnienia bezpiecznego środowiska dla dzieci.
- Rekrutacja nowych pracowników
- Placówka zapewnia rekrutację pracowników na określonych w jednostce zasadach.
- Kandydat składa odpowiednie dokumenty i zaświadczenie poświadczające jego wykształcenie, dodatkowo doświadczenie zawodowe (o ile takie posiada).
- W trakcie rozmowy z nowym pracownikiem informowany jest on o wdrożonej Polityce ochrony dzieci.
- Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego, oraz o toczących się względem niego postępowaniach karnych.
- Kierownictwo ma obowiązek, przed zatrudnieniem, sprawdzić przyszłego pracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Nowo przyjęty pracownik lub współpracownik zapoznaje się z zapisami Polityki, regulaminem pracy, zasadami przestrzegania praw dziecka oraz zasadami ochrony i przetwarzania danych osobowych. Zapoznanie się z wymienionymi powyżej zasadami potwierdza własnoręcznym podpisem.
- Wdrożenie Polityki ochrony dzieci oraz monitoring.
- Polityka ochrony dzieci w O MY MIND wchodzi w życie w chwili wdrożenia dokumentu. Treść powinna być opublikowana całemu personelowi. Każda osoba, która zapoznała się z dokumentem zobowiązana jest podpisać oświadczenie.
- Pełna treść dokumentu jest dostępna dla wszystkich pracowników/współpracowników
- Kierownictwo, z momentem opublikowania Polityki, zobowiązane jest wyznaczyć koordynatora (jeżeli jest taka możliwość) odpowiedzialnego za koordynację wdrożenia i przestrzegania zapisów Polityki ochrony dzieci.
- Na podstawie wyników konsultacji i ankiety, koordynator zobowiązany jest, nie rzadziej niż raz na dwa lata, aktualizować dokument (w przypadku zmian przepisów lub zmian, które zaszły w placówce).
- Każda zmiana powinna być niezwłocznie przekazana całemu personelowi placówki.